Zdrowie jest najważniejsze
Zdrowie jest najważniejsze
Jednym z warunków normalnego rozwoju i zdrowia człowieka jest sprawa jego prawidłowej postawy ciała.
Ważnym zadaniem szkoły jest więc dbałość o poprawną sylwetkę dziecka. W naszej szkole systematycznie prowadzone są zajęcia gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej dla uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej.
Zajęcia te mają na celu:
– Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej do stanu prawidłowego.
– Niedopuszczenie do powstania wad podstawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu.
– Doprowadzenie sprawności fizycznej dzieci do stanu uznanego za prawidłowy.
Cele te osiągamy realizując następne zadania :
– Wyrabianie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
– Wytwarzanie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo – więzadłowej
– wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących i dziecka.
– Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą.
Scenariusz lekcji gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III
Temat :Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków.
Miejsce ćwiczeń: salka korekcyjna.
Czas: 45 min.
Sprzęt: woreczki, laseczki gimnastyczne, kocyk, materac, piłka.
Przyrządy: ławeczki gimnastyczne.
Zadania dydaktyczne: 1. Korygowanie postawy w różnych pozycjach wyjściowych.
2. Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków.
Zadania wychowawcze: higiena osobista po zajęciach.
Tok |
Treść |
Dozowanie |
Wskazówki organizacyjno metodyczne |
I Część wstępna. Czynności organizacyjne. |
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości ucznia do zajęć. Podanie zadania lekcji. |
2 min. |
x x x x x x N |
Zabawa |
„Słonko świeci” Na zapowiedź „słonko świeci” dzieci spacerują, biegają w różnych kierunkach, a na zawołanie „deszcz pada” – biegną pod ścianę i stoją prosto (całym ciałem przylegają do ściany), korekta postawy ciała. |
3 min. |
|
Wszechstronne przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego |
1. P. w. – postawa zasadnicza. Ruch – przejść przez trzymaną oburącz laskę jedną, potem drugą nogą, przesunąć ją za plecami w górę i w przód. 2.P. w. – stanie na palcach, stopy obejmują laskę na jednym końcu. Ruch – posuwanie się krokiem odstawno-dostawnym od jednego do drugiego końca laski. 3. P. w. – leżenie przodem, ramiona w przód, w rękach laska gimnastyczna. Ruch – unoszenie tułowia w górę, dolne żebra spoczywają na podłożu. 4. P. w. – siad płaski w rozkroku. Ruch – wznos laski przodem w górę – wdech skłon tułowia w przód, powrót do pozycji wyjściowej – wydech. 5. P. w. – siad skrzyżny, las gimnastyczna, w dole trzymana oburącz za końce. Ruch – wznos laski w górę – wdech, opuszczenie laski w dół – wydech. 6.P. w. – leżenie przodem, chwyt laski oburącz. Ruch – przenoszenie laski w przód ze skłonem tułowia w tył; a następnie ułożenie laski na plecach, łokcie przywarte do tułowia. 7.P. w. – pozycja na czworakach. Ruch – czworakowanie miedzy laskami, na sygnał usiąść skrzyżnie przy najbliższej lasce. 8. P. w. – siad skulony, laska pod kolanami trzymana oburącz za końce. 9. P. w. – leżenie przodem, ramiona w górę, szeroki chwyt laski gimnastycznej. 10.P. w. – postawa zasadnicza z chwytem laski gimnastycznej z przodu. 11.P. w. – siad skulony podparty, kolana lekko rozchylone ręce trzymają laskę oburącz ustawioną pionowo. |
10 min 5-10 x |
dzieci pobierają laski dzieci odkładają laski |
II Część główna Korygowanie Ćwiczenia oddechowe
|
1. P. w. – siad skrzyżny – kolana blisko podłogi, tułów wyprostowany, barki cofnięte i nie uniesione, łoptaki złączone, szyja wyciągnięta, broda przyciągnięta, ręce na kolanach lub oparte z boku lekko na palcach. 2. P. w. – stanie dwójkami przodem, współćwiczący kładzie rękę na głowie ćwiczącego. 3. P. w. – stanie dwójkami, współćwiczący trzyma rękę tuż nad głową ćwiczącego. 4. P. w. – siad klęczny. 5. P. w. – leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte na podłożu, ręce złożone na wybranej części klatki piersiowej. 6. P. w. – siad skulony – nogi ugięte w kolanach, ręce oparte na podłodze z tyłu tułów wyprostowany. 7. P. w. – siad skrzyżny, ręce na kolanach. 8. P. w. – leżenie przodem. 9. P. w. – leżenie przodem. 10.P. w. – leżenie przodem, broda oparta o dłonie. 11.P. w. – klęk podparty. 12.P. w. – leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia. 13.P. w. – leżenie przodem, ręce pod brodą. 14.P. w. – leżenie przodem, ramiona ugięte w łokciach, nogi złączone. |
6 x
|
|
Obwód stacyjny |
Stacja I Stacja II W leżeniu przodem rzut piłki oburącz o ścianę i chwyt oburącz. Stacja III Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie. Stacja IV Na materacu siad skulony z chwytem oburącz na kolana „kołyska” – przetoczenie na plecy i powrót do siadu skulonego. |
||
III Część końcowa Zabawa |
„Czaty” Dzieci w gromadce po jednej stronie sali, prowadząca stoi tyłem do ćwiczących po drugiej stronie. Dzieci cicho idą na palcach w stronę nauczyciela, a na sygnał przybierają dowolną pozycję. Dziecko, które porusza się – przechodzi do tyłu. |
3 x |
dzieci sprzątają stacje |
Zakończenie lekcji |
Zbiórka i korekta postawy w staniu, omówienie lekcji. Wyróżnienie najlepszych. Pożegnanie. |
2 min. |
x x x x x N |
Scenariusz lekcji gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III
Grupa : Uczniowie klas I – III SP
Miejsce ćwiczeń : hala sportowa
Temat : Ćwiczenia mięśni obręczy barkowej poprzez zabawy ruchowe.
Cel lekcji : Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej.
I cz. Wstępna
- Czynności organizacyjno – porządkowe
- Podanie celu lekcji. Ocena poprawnej postawy.
- Zabawa ożywiająca “Kto pierwszy”
- “Popatrz przez obręcz”
- “kwiatek rośnie”
- “Budowanie domu”
- “Węszący piesek”
- “Lis i gęsi”
- “Koty pod płoty”
- “Zajączki”
- Zabawa uspokajająca “Miauczący kotek”
- Ćwiczenia oddechowe
- Podsumowanie I omówienie lekcji
II cz. Główna
zabawy :
- “Popatrz przez obręcz”
- “kwiatek rośnie”
- “Budowanie domu”
- “Węszący piesek”
- “Lis i gęsi”
- “Koty pod płoty”
- “Zajączki”
III cz. Końcowa
- Zabawa uspokajająca “Miauczący kotek”
- Ćwiczenia oddechowe
Konkurs na najlepszego sportowca klasy, szkoły
W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie Zespołu Szkół w Piaskach po raz siódmy rywalizują o tytuł najlepszego sportowca klasy i szkoły. Celem konkursu jest wyróżnienie uczniów najbardziej zaangażowanych w aktywność fizyczną. Uczestnicy konkursu zbierają punkty przez cały rok szkolny, zgodnie z regulaminem opracowanym przez nauczycieli wychowania fizycznego. Podsumowanie konkursu odbywa się w czerwcu, podczas pikniku sportowo - rekreacyjnego, współfinansowanego przez UKS "Saturn" Piaski.
Podczas pikniku uczniowie biorą udział w różnych formach rekreacji ruchowej. Wyjazd zawsze kończy sie wspólnym grillowaniem oraz wręczeniem dyplomów najlepszym sportowcom klasy.