NIETYPOWE A SPORTOWE
Temat: Zostań Skatem ;)
Cele główne lekcji:
Umiejętności: Nauka korzystania ze sprzętu , którego używa SKATE .
2. Motoryczność: Kształtowanie szybkości i zwinności.
3. Wiadomości: Umiejętność zastosowania poznanego sprzętu
4. Akcent wychowawczy : współpraca w grupie
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min.
Klasa: ISP
Liczba ćwiczących: 16
Przybory i przyrządy: pachołki, hula-hop, szarfy, deskorolki, ochraniacze i kaski, kolorowanki i kredki
Tok lekcji |
Zadania szczegółowe |
Czas/Powt. |
Uwagi organizacyjno - metodyczne |
CZĘŚĆ WSTĘPNA1. Czynności organizacyjno –porządkowe. 2. Zasady bezpieczeństwa na lekcji 3. Rozgrzewka. |
Zbiórka, sprawdzenie gotowości do zajęć, omówienie tematu zajęć. N-l omawia lekcję, przedstawia sprzęt do jazdy na deskorolce i go nazywa Zab. ożywiająca - „Berek ogonek“ W miejscu, - na przemian stronne krążenia RR w tył - obustronne krążenia RR w tył - skip A - skip C - w marszu co trzeci krok skłon raz do LN raz do PN - chód na czworaka - w marszu wymachy raz LR do PN raz PR do LN - skrętoskłony T w lewo i prawo - Bieg, na gwizdek przysiad i wyskok w górę |
2 min 3 min 10min |
Uczniowie w kole N Przejście do marszu Przejście do luźnej rozsypki X X X X X X X X X X X X X N Uczniowie biegają na własne max. tempem. |
CZĘŚĆ GŁÓWNA
4. Realizacja zadania głównego. |
Wyścigi rzędów.
|
25 min |
N-l dzieli uczniów na dwie drużyny. Uczniowie ćwiczą w parach. Jeden z uczniów siada na deskorolce, a drugi ma za zadanie pchać go do pachołka na drugiej stronie Sali. W połowie zmiana. Zadaniem uczniów jest dobiec do pachołka i pokolorować jeden z elementów ubrania Skate’a na obrazku. Oceniana jest szybkość i dokładność Każdy uczeń dostaje jedną część ubrania skate’a i jego zadaniem jest dobiec z elementem stroju i ułożyć go w hula-hop Uczeń dobiega do kartki na której wykropkowane są nazwy sprzętu i ubrania skate’a. Uczeń musi napisać po śladzie dowolny wyraz. Oceniamy dokładność |
CZĘŚĆ KOŃCOWA 5. Ćwiczenia uspokajające. 6. Czynności organizacyjno porządkowe. 7. Nastawienie do aktywności pozalekcyjnej. |
-w marszu rozluźnianie mm NN Zbiórka, omówienie lekcji, pożegnanie, rozdanie nagród dla zwycięzców i drużyny która zajęła II miejsce Zachęcenie do ćwiczeń z deskorolką w wolnym czasie |
5 min |
Dominik Jankowiak
ZOSTAŃ CHEERLEADERKĄ
Scenariusz lekcji: rytm, muzyka, taniec
Klasa: V i VI sp
Temat: Układ taneczny z pomponami
Cele:
Umiejętności: zatańczenie układu z pomponami
Wiadomości: charakterystyka ćwiczeń z pomponami
Sprawność fizyczna: rozwijanie koordynacji ruchowej i kondycji fizycznej
Postawy i motywacje: współpraca w grupie tanecznej
Pomoce: płyta CD z melodią, odtwarzacz CD, pompony
Część wstępna
1. Czynności organizacyjno-porządkowe. Zbiórka, raport, przywitanie, przedstawienie celów lekcji
2. Zabawa ożywiająca- „Lustro" przy muzyce
Część główna
1.Ogólna charakterystyka ćwiczeń z pomponami
2.Kroki taneczne:
- praca nóg
- praca rąk
- połączenie pracy nóg i rąk
-praca rąk z pomponami
-połączenie poszczególnych elementów w całość
Część końcowa
1.Ćwiczenia uspokajające i oddechowe
2. Podsumowanie celów lekcji, ocena stopnia ich realizacji
MAŁO ZNANE A JUŻ LUBIANE
Czukbol – sport inny niż wszystkie
Czukbol to gra zespołowa rozgrywana przy użyciu piłki oraz specjalnych bramek. W odróżnieniu od większości sportów drużynowych Czukbol jest grą bezkontaktową : przechwytywanie podań, blokowanie rzutów czy ograniczenie toru ruchu innego zawodnika jest zabronione. Czukbol dla wielu uczniów naszej szkoły stał się prawdziwą pasją i wielką przygodą sportową. Zajęcia z tej dyscypliny cieszą się wśród uczniów dużym zainteresowaniem.
Scenariusz zajęć :
Temat: Doskonalenie podań półgórnych i chwytów oburącz.
Klasa III gimnazjum
Liczba uczniów 14, miejsce hala sportowa.
Zadania :
-Kształtowanie koordynacji ruchowej, orientacji przestrzennej, sprawności specjalnej.
-Poruszenie się po boisku bez piłki, dokładne podania i chwyty piłki.
-Przypomnienie podstawowych przepisów gry w Czukbolu.
-Współdziałanie w zespole, świadome uczestnictwo w doskonalaniu swoich umiejętności.
I cz. Wstępna.
- Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Podanie zadań lekcji
- Zabawa ożywiająca – berek w parach.
- Ćwiczenia kształtujące z piłkami.
- Ćwiczenia w dwójkach frontalnie :
II cz. Główna
– podania półgórne i chwyty oburęczne.
– jw. bieg w miejscu.
– jw. jeden z ćwiczących porusz się do przodu, drugi w tył.
- Ustawienie w rzędach naprzeciwko siebie, podanie półgórne do przeciwnego rzędu ze zmianą miejsca:
– na koniec własnego rzędu.
– Na koniec przeciwnego rzędu.
– Po przekątnej
- Ustawienie na obwodzie koła – podania po cięciwie koła, zmiana miejsca za piłką ( utrudnienie wprowadzenie drugiej piłki)
- Gra w Czukbola.
- Ćwiczenia oddechowe.
- Podsumowanie i omówienie lekcji.
- Zadanie główne;
III cz. Końcowa
RAGBY TAG
SPOSÓB NA DOBRĄ ZABAWĘ
Grupa: klasa I gimnazjum chłopcy 14 osób
Miejsce: hala sportowa
Czas zajęć : 45 minut
Temat: „RAGBY TAG” – sposób na dobrą zabawę
- Zapoznanie uczniów z przepisami nowej gry zespołowej „RAGBY TAG”,
- doskonalenie techniki gry.
- Zadanie dodatkowe;
- poprawa wydolności fizycznej,
- współpraca w zespole ,
- dbałość o bezpieczeństwo ,
- kształtowanie cech motorycznych
- Cele lekcji;
- Umiejętności:
- uczeń uczestniczy w grze zgodnie z zasadami
- Potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych
- kształtowanie szybkości zwinności orientacji w przestrzeni
- poznanie przepisów nowej gry
- znajomość podstawowych cech motorycznych
- współpraca w grupie
- stosowanie zasady fair play
b) motoryczność;
c) wiadomości;
d) wychowawcze;
Plan realizacji:
Część I wstępna: Organizacja grupy
- Zbiórka
- Zabawa bieżna
- Ćwiczenia kształtujące w marszu i truchcie ramion ,nóg, tułowia w różnych płaszczyznach
- Gra „do pięciu podań”
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw
- Zapoznanie uczniów z przepisami nowej gry
- Pokaz prawidłowego podania i chwytu piłki do ragby
- Ćwiczenia chwytów i podań w małych grupach-zabawa „dziadek”
- Gra szkolna
- Gra właściwa
- Ćwiczenia uspokajające
- Omówienie gry
- Odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania
- Wyróżnienie najlepszych graczy
- Wnioski do pracy na następnych zajęciach
- Pożegnanie
Część II główna
Część III końcowa
Opracował: Dariusz Dolata
Zdrowie jest najważniejsze
Zdrowie jest najważniejsze
Jednym z warunków normalnego rozwoju i zdrowia człowieka jest sprawa jego prawidłowej postawy ciała.
Ważnym zadaniem szkoły jest więc dbałość o poprawną sylwetkę dziecka. W naszej szkole systematycznie prowadzone są zajęcia gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej dla uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej.
Zajęcia te mają na celu:
– Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej do stanu prawidłowego.
– Niedopuszczenie do powstania wad podstawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu.
– Doprowadzenie sprawności fizycznej dzieci do stanu uznanego za prawidłowy.
Cele te osiągamy realizując następne zadania :
– Wyrabianie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
– Wytwarzanie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo – więzadłowej
– wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących i dziecka.
– Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą.
Scenariusz lekcji gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III
Temat :Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków.
Miejsce ćwiczeń: salka korekcyjna.
Czas: 45 min.
Sprzęt: woreczki, laseczki gimnastyczne, kocyk, materac, piłka.
Przyrządy: ławeczki gimnastyczne.
Zadania dydaktyczne: 1. Korygowanie postawy w różnych pozycjach wyjściowych.
2. Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków.
Zadania wychowawcze: higiena osobista po zajęciach.
Tok |
Treść |
Dozowanie |
Wskazówki organizacyjno metodyczne |
I Część wstępna. Czynności organizacyjne. |
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości ucznia do zajęć. Podanie zadania lekcji. |
2 min. |
x x x x x x N |
Zabawa |
„Słonko świeci” Na zapowiedź „słonko świeci” dzieci spacerują, biegają w różnych kierunkach, a na zawołanie „deszcz pada” – biegną pod ścianę i stoją prosto (całym ciałem przylegają do ściany), korekta postawy ciała. |
3 min. |
|
Wszechstronne przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego |
1. P. w. – postawa zasadnicza. Ruch – przejść przez trzymaną oburącz laskę jedną, potem drugą nogą, przesunąć ją za plecami w górę i w przód. 2.P. w. – stanie na palcach, stopy obejmują laskę na jednym końcu. Ruch – posuwanie się krokiem odstawno-dostawnym od jednego do drugiego końca laski. 3. P. w. – leżenie przodem, ramiona w przód, w rękach laska gimnastyczna. Ruch – unoszenie tułowia w górę, dolne żebra spoczywają na podłożu. 4. P. w. – siad płaski w rozkroku. Ruch – wznos laski przodem w górę – wdech skłon tułowia w przód, powrót do pozycji wyjściowej – wydech. 5. P. w. – siad skrzyżny, las gimnastyczna, w dole trzymana oburącz za końce. Ruch – wznos laski w górę – wdech, opuszczenie laski w dół – wydech. 6.P. w. – leżenie przodem, chwyt laski oburącz. Ruch – przenoszenie laski w przód ze skłonem tułowia w tył; a następnie ułożenie laski na plecach, łokcie przywarte do tułowia. 7.P. w. – pozycja na czworakach. Ruch – czworakowanie miedzy laskami, na sygnał usiąść skrzyżnie przy najbliższej lasce. 8. P. w. – siad skulony, laska pod kolanami trzymana oburącz za końce. 9. P. w. – leżenie przodem, ramiona w górę, szeroki chwyt laski gimnastycznej. 10.P. w. – postawa zasadnicza z chwytem laski gimnastycznej z przodu. 11.P. w. – siad skulony podparty, kolana lekko rozchylone ręce trzymają laskę oburącz ustawioną pionowo. |
10 min 5-10 x |
dzieci pobierają laski dzieci odkładają laski |
II Część główna Korygowanie Ćwiczenia oddechowe
|
1. P. w. – siad skrzyżny – kolana blisko podłogi, tułów wyprostowany, barki cofnięte i nie uniesione, łoptaki złączone, szyja wyciągnięta, broda przyciągnięta, ręce na kolanach lub oparte z boku lekko na palcach. 2. P. w. – stanie dwójkami przodem, współćwiczący kładzie rękę na głowie ćwiczącego. 3. P. w. – stanie dwójkami, współćwiczący trzyma rękę tuż nad głową ćwiczącego. 4. P. w. – siad klęczny. 5. P. w. – leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte na podłożu, ręce złożone na wybranej części klatki piersiowej. 6. P. w. – siad skulony – nogi ugięte w kolanach, ręce oparte na podłodze z tyłu tułów wyprostowany. 7. P. w. – siad skrzyżny, ręce na kolanach. 8. P. w. – leżenie przodem. 9. P. w. – leżenie przodem. 10.P. w. – leżenie przodem, broda oparta o dłonie. 11.P. w. – klęk podparty. 12.P. w. – leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia. 13.P. w. – leżenie przodem, ręce pod brodą. 14.P. w. – leżenie przodem, ramiona ugięte w łokciach, nogi złączone. |
6 x
|
|
Obwód stacyjny |
Stacja I Stacja II W leżeniu przodem rzut piłki oburącz o ścianę i chwyt oburącz. Stacja III Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie. Stacja IV Na materacu siad skulony z chwytem oburącz na kolana „kołyska” – przetoczenie na plecy i powrót do siadu skulonego. |
||
III Część końcowa Zabawa |
„Czaty” Dzieci w gromadce po jednej stronie sali, prowadząca stoi tyłem do ćwiczących po drugiej stronie. Dzieci cicho idą na palcach w stronę nauczyciela, a na sygnał przybierają dowolną pozycję. Dziecko, które porusza się – przechodzi do tyłu. |
3 x |
dzieci sprzątają stacje |
Zakończenie lekcji |
Zbiórka i korekta postawy w staniu, omówienie lekcji. Wyróżnienie najlepszych. Pożegnanie. |
2 min. |
x x x x x N |
Scenariusz lekcji gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III
Grupa : Uczniowie klas I – III SP
Miejsce ćwiczeń : hala sportowa
Temat : Ćwiczenia mięśni obręczy barkowej poprzez zabawy ruchowe.
Cel lekcji : Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej.
I cz. Wstępna
- Czynności organizacyjno – porządkowe
- Podanie celu lekcji. Ocena poprawnej postawy.
- Zabawa ożywiająca “Kto pierwszy”
- “Popatrz przez obręcz”
- “kwiatek rośnie”
- “Budowanie domu”
- “Węszący piesek”
- “Lis i gęsi”
- “Koty pod płoty”
- “Zajączki”
- Zabawa uspokajająca “Miauczący kotek”
- Ćwiczenia oddechowe
- Podsumowanie I omówienie lekcji
II cz. Główna
zabawy :
- “Popatrz przez obręcz”
- “kwiatek rośnie”
- “Budowanie domu”
- “Węszący piesek”
- “Lis i gęsi”
- “Koty pod płoty”
- “Zajączki”
III cz. Końcowa
- Zabawa uspokajająca “Miauczący kotek”
- Ćwiczenia oddechowe
Konkurs na najlepszego sportowca klasy, szkoły
W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie Zespołu Szkół w Piaskach po raz siódmy rywalizują o tytuł najlepszego sportowca klasy i szkoły. Celem konkursu jest wyróżnienie uczniów najbardziej zaangażowanych w aktywność fizyczną. Uczestnicy konkursu zbierają punkty przez cały rok szkolny, zgodnie z regulaminem opracowanym przez nauczycieli wychowania fizycznego. Podsumowanie konkursu odbywa się w czerwcu, podczas pikniku sportowo - rekreacyjnego, współfinansowanego przez UKS "Saturn" Piaski.
Podczas pikniku uczniowie biorą udział w różnych formach rekreacji ruchowej. Wyjazd zawsze kończy sie wspólnym grillowaniem oraz wręczeniem dyplomów najlepszym sportowcom klasy.