Wirtualna podróż po Gruzji – spotkanie z Panią Haliną Radołą
9 kwietnia 2015 roku w Zespole Szkół w Piaskach odbyło się spotkanie pt. „Podróż do Gruzji" prowadzone przez panią Halinę Radołę, pracownika Biblioteki Publicznej w Gostyniu. Wzięli w nim udział uczniowie gimnazjum. W czasie prelekcji młodzież została zapoznana z położeniem i sąsiadami Gruzji. Kraj ten jest w 75 % górzysty, leży w Azji, nad Morzem Czarnym, w górach Kaukaz. Jest to niewielkie państwo o bogatej historii związanej z wczesnym przyjęciem chrześcijaństwa. Większość Gruzinów to wyznawcy religii prawosławnej. W czasie prezentacji zebrani oglądali zdjęcia zabytków sakralnych w David Gareji składające się z kliku klasztorów zwanych monastyrami, cudowną ikonę Świętej Nino, freski w pieczarach górskich, czy wykute w skałach cele mnichów przy granicy z Azerbejdżanem. Młodzież zobaczyła panoramę i nowe budowle stolicy kraju Tbilisi, np. Most Pokoju czy Pomnik Matki Gruzji trzymającej w jednej ręce czarę z winem dla przyjaciół, a w drugiej miecz odstraszający wroga. Pani Radoła opowiadała o uprawie winorośli w rejonie Kachetia i produkcji wina znanego na świecie, a także słynnej gościnności Gruzinów i degustacji win. Gruzja to kraj, w którym panuje podzwrotnikowy klimat. Słynie ona również z upraw arbuzów, melonów, pomidorów, bakłażanów. Ciekawie została zaprezentowana kuchnia w tym: chinkali czyli pierogi z mięsem, szaszłyki, chaczapuri - smaczne placki z serem, pikantnie przyrządzona duszona wołowina z wypiekanym w domach chlebem.
Spotkanie zorganizowała Teresa Wolniewicz nauczyciel geografii.
„Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma…”
W powszechnej świadomości biblioteka to miejsce, w którym można wypożyczyć książki, skorzystać z czytelni. To niewątpliwie podstawowe jej zadania, ale w naszej szkole to też miejsce, gdzie można rozwijać swoje pasje i zaprezentować je innym. W ostatnim czasie w bibliotece szkolnej odbyła się wystawa pod hasłem „Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma..." Wbrew temu, czego można by się spodziewać, eksponatami nie były książki, a budowle, pojazdy, roboty itp. wykonane z klocków. Ekspozycja powstała z inicjatywy uczniów, którzy w wolnych chwilach zajmują się konstruowaniem, a teraz mieli okazję zaprezentować swoje zbiory.
O tym, że wystawa była „strzałem w dziesiątkę" świadczyły okrzyki zachwytu nie tylko najmłodszych uczniów naszej placówki, którzy z uwielbieniem wpatrywali się w miniaturowy świat zapełniony pojazdami strażackimi, wozami policyjnymi, modelami statków, samolotów i maszyn budowlanych. Całości dopełniała miniaturowa armia postaci – klockowych strażaków, policjantów, piratów, żołnierzy i postaci z bajek i filmów.
Pokaz był okazją powrotu do magicznej krainy dzieciństwa także dla wielu dorosłych, którzy docenili bogactwo form i kształtów, jakie mogą przybierać zwykłe klocki dzięki zdolnościom manualnym młodych konstruktorów.
Wystawa była pierwszą z cyklu zaplanowanych wydarzeń, które mają promować talenty naszych uczniów. W maju klockowy świat zamienimy na papierowy - zapraszamy do obejrzenia origami.
Konkurs z języka niemieckiego
24 marca 2015 roku w naszej szkole przeprowadzono szkolny etap Powiatowego Konkursu Języków Obcych. Konkurs z Języka Niemieckiego adresowany był do młodzieży gimnazjalnej. W konkursie wzięło udział 21 uczniów klas I, II i III gimnazjum. Uczestnicy otrzymali do wypełnienia karty pracy z zadaniami sprawdzającymi wiedzę i umiejętności językowe na poziomie średniozaawansowanym. Konkurs był dostosowany do poziomu naszych uczniów (zawierał tematy przewidziane przez wymagania programowe). Uczniowie pisali test 45 minut. Do etapu rejonowego, który odbędzie się 17 kwietnia br. w ZSZ w Gostyniu, zakwalifikowały się trzy osoby z największą ilością punktów.
I miejsce: Anna Willak kl. IIIC
II miejsce: Kinga Kaczmarek IIB i Dawid Wojciechowski IIIB (uzyskali taką samą liczbę punktów)
Celem konkursu jest:
- promowanie uczniów językowo zdolnych,
- poszerzanie i pogłębianie świadomości językowej uczniów,
- zachęcanie uczniów do doskonalenia umiejętności językowych,
- podnoszenie poziomu umiejętności językowych młodzieży,
- kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec innych narodów, ich kultury i języka,
- rozwijanie ekspresji twórczej, kreatywności oraz wyobraźni językowej,
- doskonalenie kluczowych umiejętności językowych: odbioru wypowiedzi i wykorzystania zawartych w nich informacji, reagowania językowego oraz poprawnego stosowania struktur leksykalno – gramatycznych,
- popularyzowanie języka niemieckiego.
Niewiele trzeba, żeby się dogadać z obcokrajowcem. Przecież można porozumieć się na migi, ale trzeba dążyć i starać się, aby język był zrozumiały i bogaty w najróżniejsze zwroty gramatyczne, chociażby po to, aby sprawić dobre wrażenie na rozmówcy, aby znaleźć dobrą pracę w przyszłości, aby móc odkrywać dla siebie ten zachwycająco dziwny świat, poznawać nowych ludzi, i w końcu po prostu poznać go dla siebie. Zachęcam wszystkich do nauki języków obcych! Jest to szansa na lepszą przyszłość. Warto!
Wszystkim uczestnikom dziękuję za zaangażowanie i gratuluję sukcesów.
Konkurs przygotowała i prowadziła mgr Jolanta Karkos.
W poszukiwaniu wiosny
24 marca dzieci z oddziałów przedszkolnych uroczyście powitały wiosnę. W tym celu przedszkolaki udały się kolorowym korowodem na wiosenny spacer. Z wymalowanymi twarzami i gaikami w dłoni, spacerując ulicami Piasków, przeganiały zimę i przywoływały wiosnę. W klasach 4-6 Samorząd Uczniowski zorganizował dwa konkursy: na przebranie - pod hasłem „Zielono i kwieciście" oraz na najciekawsze zaproszenie dla Wiosny na uroczystość z okazji jej przyjścia. Najstarsi uczniowie naszej szkoły witali wiosnę 20 marca. Część gimnazjalistów zadbała o wiosenny nastrój i wystąpiła w kolorowych strojach. Samorząd Uczniowski przeprowadził we wszystkich klasach quiz dotyczący Piasków. Najwięcej emocji wzbudziły jednak wybory Pani Wiosny, które odbyły się w auli. Co ciekawe, okazało się, że uosobieniem najpiękniejszej pory roku wcale nie musi być dziewczyna, najważniejszy jest oryginalny pomysł i barwne wykonanie. Po podliczeniu punktów przyznawanych za wszystkie te działania ustalono, że najbardziej wiosenną klasą jest I B, przed III B i II B.
Poznajemy zawody w świetlicy
Dzieci podczas zajęć świetlicowych mają okazję w każdym miesiącu zapoznać się z nowym zawodem. Wczoraj (12.03) wraz z wychowawcami świetlicy poszliśmy do szkolnego warsztatu. Dzieci pod okiem pana Grzegorza Kaczmarka zostały wprowadzone w świat maszyn i narzędzi „złotej rączki”. Wielkim zainteresowaniem cieszyła się każda półeczka, każde narzędzie pokazywane przez pana Grzegorza. Dzieci miały okazję doświadczyć nowych rzeczy: „,mądrym drzewkiem” sprawdzić poziom, spojrzeć przez maskę spawalniczą, dotknąć kombinerek, sprawdzić różnorakie śrubokręty itp.
Dzieci zadawały wiele pytań. Ta wizyta wzbudziła w nich wielkie zainteresowanie światem majsterkowicza, jednak niektóre narzędzia, ze względów bezpieczeństwa, dzieci oglądały z bezpiecznej odległości.
Serdecznie dziękujemy panu Grzegorzowi za zaangażowanie i pokazanie nam szkolnego warsztatu ukrytego w piwnicach szkoły.
Obchody Święta Patrona
13 lutego 2015 r. w Zespole Szkół w Piaskach miała miejsce wyjątkowa uroczystość – Święto Patrona. Jest to ważny dzień w życiu społeczności szkolnej. Nic więc dziwnego, że oczekiwany był z niecierpliwością.
Tego dnia nasi najmłodsi uczniowie spotkali się w salach lekcyjnych z wychowawcami. Grali w gry edukacyjne, uczestniczyli w konkursach, zabawach, niektórzy obejrzeli film animowany pt. „Gwiazda Kopernika". Ich starsi koledzy, zarówno ci z klas 4-6 jak i gimnazjaliści, brali udział w rozgrywkach sportowych. Grali w piłkę ręczną, koszykową, siatkową, młodsi – w dwa ognie. Następnie spotkali się z wychowawcami, by porozmawiać o cyberprzemocy.
Uczestniczyli też w akademii przygotowanej przez gimnazjalistów. Motywem przewodnim, nie był jednak tym razem sam Mikołaj Kopernik, a nasza mała ojczyzna, którą nasz patron, podobnie jak my, również posiadał.
Obecny rok, tak jak poprzedni, obfituje w liczne rocznice. W 2014 roku można było szerzej usłyszeć o Piaskach za sprawą obchodów Roku Bojanowskiego. W tym roku w styczniu minęło 240 lat od założenia naszej miejscowości. 70 lat temu zakończyła się II wojna światowa i okupacja. Mija też 25 lat od wprowadzenia przemian ustrojowych i początków samorządności. Wszystkie te wydarzenia miały miejsce na ziemiach naszej małej ojczyzny.
Zaproszeni goście,uczniowie, grono pedagogiczne oraz pracownicy szkoły, uczestnicząc w akademii, stali się świadkami ważnego wydarzenia i przenieśli się w czasy, kiedy to Jego Królewska Mość – Stanisław August Poniatowski nadał prawa miejskie, niewielkiej miejscowości, kiedyś zwanej Piaseczną Górą, dziś Piaskami. Spotkali się też z Edmundem Bojanowskim, rozmawiającym z lokalną społecznością, by zebrać materiał badawczy, który posłużył mu później do opracowania słowniczka wielkopolskiej gwary. Byli też świadkami rozmów o historii naszego regionu, zabytkach i tradycyjnych potrawach.
Należy również nadmienić, iż nie tylko epizody opowiedziane przez występujących uczniów tworzą naszą małą ojczyznę, ale też ich zdolności muzyczne i umiejętności aktorskie wzbogacają życie kulturalne naszego regionu.
I tak oto, w niezwykle uroczystej atmosferze, zakończyliśmy obchody Dnia Patrona i rozpoczęliśmy upragnione przez wszystkich ferie zimowe.
Bal w przedszkolu
11 lutego w oddziałach przedszkolnych odbył się bal karnawałowy. Przepięknie przebrane przedszkolaki z dumą prezentowały swoje stroje. Wśród uczestników zobaczyć można było rycerza, motylka, aniołka, kotka, wróżkę, księżniczkę, dinozaura oraz wiele innych barwnych postaci. Przedszkolaki świetnie się bawiły, a skoczna i rytmiczna muzyka zachęcała do tańca. Były też konkursy, m.in. taniec w parach na gazetach i z balonem, bajkowe zagadki, pokaz strojów balowych itd. W przerwie dzieci miały czas na słodki poczęstunek.
Dzień Babci i Dziadka
Dzień Babci i Dziadka to szczególny dzień, w którym wnuki i wnukowie wyrażają wdzięczność swoim Babciom i Dziadkom. Dziękują za trud, poświęcenie, miłość i pomoc w ich wychowaniu.
Nasi najmłodsi uczniowie nie zapomnieli o tym ważnym dniu i zaprosili swych najbliższych na przygotowane przez siebie programy artystyczne. Zaprezentowali inscenizacje bajek i wierszy, tańczyli, śpiewali, recytowali. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi brali udział w konkursach. Własnoręcznie też przygotowali upominki, które wręczyli swym Babciom i Dziadkom.