Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19
Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19
wśród uczniów, rodziców i pracowników w szkole oraz na wypadek podejrzenia wystąpienia choroby koronawirusowej COVID-19
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Niniejsza procedura powstała w oparciu o wytyczne Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej .
2. Celem niniejszej procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, wśród uczniów, ich rodziców/opiekunów oraz pracowników szkoły, w trakcie prowadzonych w szkole zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz w sytuacji wystąpienia podejrzenia zakażenia u ucznia lub pracownika szkoły.
§ 2
Sposób organizowania zajęć i przerw
1. Zajęcia lekcyjne (oprócz informatyki, wychowania fizycznego, zajęć z języka angielskiego dzielonych na grupy) danej klasy/grupy przedszkolnej odbywają się stale w jednej sali wyznaczonej przez dyrektora.
2. Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w salach wyznaczonych przez dyrektora.
3. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy czyścić lub dezynfekować.
4. Nauczyciel korzystając z pomocy dydaktycznych dla uczniów wybiera takie, które można poddać dezynfekcji. Pomoce przygotowuje z wyprzedzeniem co najmniej jednego dnia, aby była możliwe przeprowadzenie ich dezynfekcji.
5. Sale powinny być wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć. Nauczyciel/ uczeń dyżurny otwiera okna przed wyjściem klasy na przerwę.
6. W sali gimnastycznej sprzęt sportowy używany podczas lekcji zostaje odłożony do tzw. strefy brudnej, po dokonaniu dezynfekcji przez pracownika szkoły zostaje przełożony do strefy czystej. Podłogi powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć.
7. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe.
8. Podczas zajęć wychowania fizycznego każda grupa korzysta z oddzielnej szatni.
9. Zaleca się korzystanie przez dzieci z oddziałów przedszkolnych z pobytu na świeżym powietrzu, przy zachowaniu wymaganej odległości od osób trzecich - optymalnie na terenie szkolnego boiska, placu zabaw, a gdy nie ma takiej możliwości, wyjście na pobliskie tereny rekreacyjne.
10. Sprzęt na placu zabaw lub boisku, należącym do podmiotu, powinien być regularnie czyszczony z użyciem detergentu lub dezynfekowany, jeśli nie ma takiej możliwości należy zabezpieczyć go przed używaniem.
11. Klasy 1-3 mają wyznaczony co drugi boks w szatni.
12. Nauczyciele klasa I-III organizują przerwy dla swoich uczniów w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 min w taki sposób, aby w miarę możliwości uczniowie nie przebywali na boisku w czasie przerw międzylekcyjnych klas starszych.
13. W gabinecie pedagoga/psychologa może przebywać jeden uczeń. W przypadku konieczności odbycia spotkania w szerszym gronie należy wybrać salę o większej powierzchni.
Czytaj więcej: Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19
Przygotowanie do nowego roku szkolnego
1 września otwieramy szkołę i rozpoczynamy rok szkolny. Organizacja pracy szkoły została podporządkowana wymaganiom wynikającym z wytycznych MEN, GiS i MZ.
Uruchomione zostało dodatkowe wejście do budynku przeznaczone dla dzieci z oddziałów przedszkolnych. Pozostali uczniowie będą korzystali z trzech wejść, przy których zostały zamontowane bezdotykowe urządzenia do dezynfekcji rąk. Wszystkie zajęcia danej klasy (z wyjątkiem informatyki i wf) będą odbywać się w jednej sali. W salach znajdują się umywalki i środki do dezynfekcji tak, aby uczeń mógł przestrzegać zasad higieny. W salach pozostawiono tylko te przedmioty i sprzęty, które będą codziennie myte lub dezynfekowane. Dezynfekcji podlegają też wszystkie powierzchnie płaskie, klamki, klawiatury, urządzenia na placu zabaw itp. Sale i korytarze będą wietrzone. Wyznaczone zostały miejsca spędzania przerw przez uczniów tak, aby była możliwość zachowania dystansu społecznego. Dla klas 1-3 wyznaczony został co drugi boks w szatni. Uczniowie muszą posiadać własne przybory i podręczniki, nie powinni się nimi wymieniać. Przynoszą do szkoły tylko przedmioty niezbędne do zajęć, posiłek, napój.
Do minimum zostało ograniczone przebywanie w szkole osób z zewnątrz. Na razie nie przewidujemy używania maseczek przez uczniów. Wyjątkiem jest zakładanie maseczek w autobusie szkolnym.
Dla dobra dzieci Rodzice zobowiązani są do przestrzegania poniższych wytycznych:
1.Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
2.Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych.
O innych ustaleniach Rodzice i uczniowie będą informowani na bieżąco.
Kolejny projekt za nami
W minionym roku szkolnym dwanaścioro uczniów klas 7 i 8 brało udział w realizacji projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020, podprojektu Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski. Jest to projekt samorządu województwa wielkopolskiego realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz poszczególne szkoły, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podstawowym założeniem projektu jest podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli poprzez propagowanie korzystania z technologii informatycznych w procesie dydaktycznym. Z kolei celem podprojektu było rozwijanie edukacji regionalnej – zainteresowanie uczniów historią i współczesnością regionu, budowanie lokalnej tożsamości i promocja regionu.
Praca grupy projektowej polegała na stworzeniu projektu edukacyjnego na temat wybranej rodziny ze swego regionu oraz na napisaniu hasła do internetowej encyklopedii o jednym z przedstawicieli tej rodziny. Efekty pracy grupy projektowej były wprowadzane na platformę edukacyjną a artykuły biograficzne zostaną opublikowane w internetowej encyklopedii. Opracowując materiał, uczniowie zdobywali umiejętności korzystania z różnych aplikacji cyfrowych, przy użyciu których należało prezentować zebrane materiały. Przedmiotem zainteresowania grupy była rodzina Bojanowskich i Edmund Bojanowski. W ramach zajęć odbyły się dwie wycieczki – spacer po Piaskach w poszukiwaniu pomników i pamiątek po znanych mieszkańcach oraz wycieczka do Muzeum w Gostyniu, gdzie została zorganizowana lekcja na temat źródeł historycznych do dziejów regionu gostyńskiego.
Podsumowanie projektu Uczniowskie Laboratoria Informatyczne
W bieżącym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły brali udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 w podprojekcie Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. W maju zakończyli swoją przygodę z projektem. Na początku swojej podróży po cyberprzestrzeni uczniowie wspólnie wybrali temat projektu: Poczt@ - sztuka nowoczesnej epistolografii. Początkowe zajęcia miały charakter integrujący zespół. Uczestnicy projektu rozwijali również umiejętność współpracy w grupie. Wykorzystali do tego celu pomoce dydaktyczne pozyskane dzięki projektowi Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020: tablety, laptop, zestawy ScottieGo!, BeCreo, Lego WeDo.
W ramach projektu uczniowie wybrali się na wycieczkę do pobliskiego urzędu pocztowego. Planując wycieczkę na pocztę, zainspirowali się grą ScottieGo!, która polega na wyznaczeniu za pomocą programu optymalnej trasy dotarcia do celu. Postanowili dotrzeć na pocztę najkrótszą drogą. Za pomocą serwisu internetowego Google Maps wyszukali i wyznaczyli drogę na pocztę w swojej miejscowości. Projekt drogi wykonali również w formie karty do kodowania. Dzięki temu ich młodsi koledzy i koleżanki z klas I-III będą mogli poznać drogę na pocztę przed swoją pierwszą wizytą w urzędzie i na pewno nie zabłądzą. Na poczcie uczniowie nie tylko zapoznali się z funkcjonowaniem urzędu, ale również wysłali wcześniej napisany list do pani dyrektor z okazji Święta Patrona Szkoły.
Od tradycyjnego wysyłania listów uczestnicy projektu przeszli do bliższego im - elektronicznego. Opracowali zasady dotyczące korzystania z poczty elektronicznej, redagowania i wysyłania wiadomości e-mail oraz słowniczek zwrotów grzecznościowych stosowanych podczas pisania maili.
Udział w projekcie był dla wszystkich jego uczestników ciekawym doświadczeniem. Uczniowie uczyli się przez działanie i na dodatek czerpali z tego radość i satysfakcję. Było to możliwe między innymi dzięki wykorzystaniu pomocy dydaktycznych, które pozyskaliśmy z projektu. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś uda nam sie wziąć udział w podobnym przedsięwzięciu.
Obiekty sportowe przy SP Piaski otwarte od 4 maja
Od 4 maja zostaną udostępnione obiekty sportowe przy SP Piaski: boisko Orlik, boisko do koszykówki, boisko piłkarskie oraz korty tenisowe.
Czytaj więcej: Obiekty sportowe przy SP Piaski otwarte od 4 maja
Informacja dla rodziców dzieci z oddziałów przedszkolnych
Wójt Gminy Piaski rozważa możliwość otwarcia przedszkola oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach od 11 maja 2020 r. przy uwzględnieniu wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
W zależności od liczby zainteresowanych opieką przedszkolną w pierwszej kolejności otwarte zostanie Przedszkole Samorządowe w Piaskach przy ul. Dworcowej. W przypadku małej liczby dzieci w pozostałych placówkach istnieje możliwość zorganizowania opieki dla dzieci z pozostałych placówek Gminy Piaski w Przedszkolu Samorządowym w Piaskach przy ul. Dworcowej.
Natomiast w związku z koniecznością stosowania reżimu sanitarnego i wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej w pierwszej kolejności z opieki przedszkolnej powinny skorzystać te dzieci, których rodzice nie mają możliwości pogodzenia pracy z opieką nad dzieckiem.
Pierwszeństwo mają dzieci rodziców obojga pracujących, pracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujących zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
W związku z powyższym prosimy o wstępną decyzję Państwa, czy bezwzględnie potrzebujecie opieki dla swoich dzieci od 11 maja br.
Wstępna deklaracja nie oznacza jednak zakwalifikowania dziecka do opieki w przedszkolu.
O szczegółach poinformujemy po ogłoszeniu przez Wójta zarządzenia w sprawie sposobu organizacji powyższej opieki.
Rodziców każdego dziecka prosimy o udzielenie odpowiedzi do dnia 5 maja br. do godz. 14.00 w dogodny dla siebie sposób: poprzez odesłanie deklaracji na adres sppiaski@edu.piaski-wlkp.pl (jako załącznik tekstowy lub zdjęcie) lub przesłanie maila zawierającego wszystkie informacje wymienione w deklaracji albo telefoniczne pod numerem 603332396 lub 65 5719034.
Prosimy o wypełnienie poniższej deklaracji
☐ NIE potrzebujemy opieki nad dzieckiem .............................................. (imię i nazwisko dziecka)
☐ TAK potrzebujemy opieki nad dzieckiem .............................................. (imię i nazwisko dziecka)
w godzinach od ........... do .............
Jednocześnie informuję, że:
☐ oboje rodzice pracują
☐ jeden z rodziców jest pracownikiem systemu ochrony zdrowia
☐ jeden z rodziców jest pracownikiem służb mundurowych,
☐ jeden z rodziców jest pracownikiem handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujących
zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Deklarację można pobrać:
https://zsp-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/dyrekcja1_szkolapiaski_pl/ESm-G1Y1i6NJiUA1xK-9xjUBdSlIxwuwuZvPezGA5GxTpQ?e=BmekdD
Laureat Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego
Kuratoryjne konkursy przedmiotowe to jedne z najważniejszych sprawdzianów wiedzy, w jakich mogą startować uczniowie. Udział w nich wymaga od ucznia ogromnego zaangażowania oraz wielu godzin pracy. Wielomiesięczny wysiłek zaowocował sukcesem naszego ucznia – Macieja Koniecznego. Uzyskał on tytuł Laureata Konkursu Matematycznego dla uczniów szkół podstawowych województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2019/2020.
Aby uzyskać ten zaszczytny tytuł należy najpierw przejść etap szkolny, aby następnie zmierzyć się z zadaniami etapu rejonowego i ostatecznie awansować do finału, czyli etapu wojewódzkiego. Na etapie wojewódzkim konkurs się kończy – uczniowie uzyskujący minimum 90% punktów zdobywają tytuł laureata.
Na wszystkich stopniach konkursu Maciej rozwiązywał pisemny test. Zagadnienia często znacznie wykraczały poza podstawę programową, zadania wymagały logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej oraz umiejętności sprawnego i bezbłędnego liczenia.
Zostać laureatem konkursu organizowanego przez Kuratora Oświaty jest niezwykle trudno – trzeba wykazać się nie tylko umiejętnościami, ale też nietypowym myśleniem. Są one organizowane z myślą o uczniach zdolnych, wykazujących szczególne zainteresowanie matematyką. ,,Wygranie" takiego konkursu to wielki zaszczyt i radość, uczeń zyskuje miarodajne potwierdzenie swojej rozległej wiedzy i sprawności intelektualnej. Uzyskanie tytułu laureata daje też uczniowi pewne przywileje: celująca ocena roczna z matematyki; zwolnienie z przystąpienia do jednej części egzaminu ósmoklasisty, co jest równoznaczne z uzyskaniem z matematyki najwyższego wyniku; przyjęcie w pierwszej kolejności do wybranej szkoły ponadpodstawowej.
O rozmiarze sukcesu Macieja świadczy fakt, że chociaż konkurs odbywa się z 11 przedmiotów, Maciej jest jedynym laureatem z naszego powiatu, jednym z 14 laureatów Konkursu Matematycznego w województwie wielkopolskim.
Tym bardziej Maciejowi bardzo gratulujemy. Potwierdził bowiem, że jest mistrzem matematyki.
Ze względu na panującą sytuację wręczenie zaświadczeń laureatom nie mogło odbyć się podczas uroczystego podsumowania z udziałem Wielkopolskiej Kurator Oświaty, która jednak w ostatnich dniach przekazała do szkół dokumenty oraz gratulacje i słowa podziękowania dyrektorom, nauczycielom oraz rodzicom za przygotowanie i opiekę.
Nasza uczennica Najpopularniejszym Sportowcem Roku 2019
W czwartek 5 marca podczas uroczystej gali ogłoszone zostały wyniki Plebiscytu na Najpopularniejszego Sportowego i Trenera Ziemi Gostyńskiej 2019 roku. Nasza uczennica Zuzanna Szymańska – zawodniczka UKS SHODAN PIASKI - zajęła 1 miejsce w kategorii Sportowca Roku. To wielkie wyróżnienie i zaszczyt dla Zuzi oraz działającego przy naszej szkole klubu Shodan Piaski, którego zawodnicy pierwszy raz wzięli udział w tego typu plebiscycie.
Dla Zuzi był to trudny, ale i owocny rok. W 2019 wywalczała medale Pucharów Europejskich i turniejów międzynarodowych. Wróciła z medalami z Wiednia, Pardubic , Polish Open w Bielsku Białej, Mistrzostw Wielkopolski i wielu innych zawodów. To wyróżnienie jest kolejnym wielkim krokiem w rozwoju klubu UKS Shodan Piaski, w którym trenuje już prawie dwudziestu karateków i do którego serdecznie zapraszamy. Każdy może potrenować razem z „małymi mistrzami" – takimi, jak Zuzia oraz inni karatecy z Piasków.
Międzynarodowy Dzień dla Ucha i Słuchu
3 marca to Międzynarodowy Dzień dla Ucha i Słuchu ustalony przez WHO (Międzynarodową Organizację Zdrowia). Z jej badań wynika, że corocznie wzrasta liczba osób z ubytkiem słuchu. Aby podnieść świadomość społeczności szkolnej na temat zgubnego wpływu hałasu, uczniowie naszej szkoły zapoznali się z tą problematyką, zaprojektowali plakaty i rozwiesili je na szkolnych korytarzach.