Dąb papieski, szypułkowy im. Jana Pawła II
Przed budynkiem szkoły w Piaskach rośnie dąb szypułkowy im. Jana Pawła II. Został on posadzony wiosną w 2006 roku, jako symbol trwałości, pamięci i wspólnoty. Drzewo to od początku swojego istnienia zyskało szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności, stając się jej integralnym elementem.
Żołędzie pochodziły z najstarszego dębu szypułkowego w Polsce - Chrobrego. W 2004 roku, podczas jednej z pielgrzymek, leśnicy zawieźli je do Watykanu i zostały poświęcone przez papieża Jana Pawła II. Następnie trafiły do szkółki leśnej Nadleśnictwa Rudy Raciborskie i tam dojrzewały przez dwa lata. Po tym okresie sadzonki trafiły do różnych miejsc w Polsce, między innymi do Piasków.
W pierwszych latach swojego wzrostu (w 2013 roku) dąb padł ofiarą chuligańskiego wybryku, w wyniku którego został rozerwany na pół. Próba zniszczenia drzewa spotkała się z szybką reakcją leśnika, który założył na niego metalowe klamry i łuk. Dąb przez kilka lat był smarowany pastą ogrodniczą. Dzięki troskliwej pielęgnacji zrósł się, a klamry zostały ściągnięte.
Czas pokazał, że miejsce uszkodzenia nabrało symbolicznego charakteru – po 11 latach kora w miejscu zranienia przybrała kształt serca. Ten wyjątkowy znak przypomina o sile, wytrwałości i zdolności do odradzania się pomimo przeciwności losu.
Dąb odgrywa ważną rolę w życiu społeczności szkolnej. W jego cieniu odbywają się zajęcia edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczych, a także plenerowe spotkania czytelnicze. Teren wokół dębu jest miejscem organizacji koncertów muzycznych, spotkań mieszkańców w czasie festynów, a także uroczystości, takich jak rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego. Obok drzewa wznosi się maszt, na którym z dumą wciągana jest flaga.
Drzewo to jest symbolem więzi międzypokoleniowej – rośnie razem z kolejnymi pokoleniami uczniów i mieszkańców, przypominając o wspólnej historii i wartościach. Jego obecność podkreśla wyjątkowy charakter szkoły, a także łączy ludzi podczas ważnych chwil, które mają miejsce w jego cieniu.
Dąb szypułkowy im. Jana Pawła II to coś więcej niż tylko drzewo – to żywy symbol wspólnoty, nadziei i siły. Jest z już nami 18 lat. Z tej okazji życzymy, żeby trwał przez wieki, będąc świadkiem historii. Niech zawsze rozkwita w pełni, a jego mocne korzenie dają mu stabilność. Niech rośnie dumnie i pięknie!
Dąb szypułkowy im. Jana Pawła II w 2024 roku ma obwód 113 cm, wysokość 7,5 m.
Najpiękniejsza choinka
W naszej szkole odbył się rodzinny konkurs plastyczny pod hasłem „Najpiękniejsza choinka". W wydarzeniu wzięli udział uczniowie, którzy wykazali się ogromnym zaangażowaniem, kreatywnością i zmysłem artystycznym.
Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć choinki z dowolnych materiałów. Na stołach pojawiły się prace wykonane m.in.: z makaronu, kartonu, ryżu, piór, wełny, sznurka, drewna, plastikowych nakrętek, popcornu, szyszek, wstążek, orzechów, pierników...
Prace były oceniane według trzech kryteriów: kreatywność, pomysł oraz estetyka wykonania. Jury miało twardy orzech do zgryzienia, ponieważ każda choinka miała coś wyjątkowego. Wśród najciekawszych pomysłów znalazła się choinka z taśm izolacyjnych oraz delikatna wzorzysta zrobiona na szydełku.
Zwycięzcami konkursu są wszyscy uczestnicy. Każda choinka zachwyciła pomysłem i perfekcyjnym wykonaniem.
Do konkursu stanęło 55 uczniów, których prace zostały wyeksponowane w auli. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i drobne prezenty. A oto oni:
W kategorii klas 1-3
1. Mikołaj Galusiński z klasy 1a
2. Klaudia Nawrocka z klasy 2b
3. Nina Grzempowska z klas 2b
W kategorii klas 4-8
1. Wiktor Wolniewicz z klasy 4b
2. Alex Świder z klasy 5b z siostrą Alexandrą z klasy 3b
3. Klaudia Komorniczak z klasy 6b
STOP FAJERWERKOM I PETARDOM!
W naszej szkole ruszyła akcja na rzecz ograniczenia używania fajerwerków i petard. Uczniowie świadomi negatywnych skutków wybuchów pirotechnicznych stworzyli plakaty, które można zobaczyć na korytarzach szkolnych. Ich przekaz jest jasny: "STOP FAJERWERKOM!"
Dlaczego warto zrezygnować z fajerwerków i petard?
Dlatego, że powodują one:
1. Strach zwierząt - huk petard i wybuchy fajerwerków wywołują ogromny stres u zwierząt. Psy, koty oraz dzikie zwierzęta nie rozumieją, co się dzieje, przez co wpadają w panikę. Czasem uciekają, narażając się na niebezpieczeństwo, np. wtargnięcie na jezdnię.
2. Stres dzieci, osób starszych, chorych dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Ludzie starsi i chorzy mogą bać się głośnych wybuchów. Nagłe i głośne dźwięki mogą być źródłem lęku, a nawet zakłócać ich sen.
3. Zanieczyszczenie powietrza - fajerwerki i petardy to nie tylko hałas, ale także dym i substancje chemiczne, które zanieczyszczają powietrze. Każdy wybuch wprowadza do atmosfery pyły i szkodliwe związki chemiczne, co niekorzystnie wpływa na środowisko i nasze zdrowie.
4. Koszty finansowe - fajerwerki i petardy to dodatkowy wydatek, który można lepiej spożytkować.
Co można zrobić zamiast?
Zamiast fajerwerków i „wyrzucania" pieniędzy w powietrze warto zorganizować czas z bliskimi w sposób, który nie szkodzi zwierzętom, środowisku i innym ludziom.
Oto kilka propozycji:
Wyjście na pizzę — dzieci uwielbiają wspólne wyjścia na pizzę. To doskonała okazja do rozmów i spędzenia czasu w miłej atmosferze.
Wizyta w kinie — można wybrać się na ciekawy film. Wspólne seanse dostarczą radość całej rodzinie.
Wyjście na bowling – rodzinny turniej na kręgielni to wspaniała forma integracji i dobrej zabawy.
Pokazy świateł — zamiast fajerwerków można zorganizować widowiskowe pokazy świetlne.
Wybierając alternatywne formy świętowania, dbamy o dobro zwierząt, dzieci, ludzi starszych, chorych i całe środowisko. Coraz więcej miast decyduje się na zakaz używania fajerwerków w trosce o komfort mieszkańców. Warto wspierać takie inicjatywy. Zachęcamy wszystkich do refleksji i przemyślanych decyzji.
Niech nasze wybory będą źródłem dobra, a nie strachu i cierpienia. STOP FAJERWERKOM!
Realizacja programu pierwszej pomocy przedmedycznej w ramach programu WOŚP "Ratujemy i Uczymy Ratować"
Od listopada uczniowie klas trzecich aktywnie uczestniczą w zajęciach z pierwszej pomocy przedmedycznej. Działania te realizowane są w ramach ogólnopolskiego programu Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP) pod nazwą "Ratujemy i Uczymy Ratować". Głównym celem programu jest wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Zajęcia mają na celu rozwijanie postawy odpowiedzialności i gotowości do niesienia pomocy innym. Uczniowie biorą udział w teoretycznych i praktycznych zajęciach, podczas których zdobywają wiedzę oraz umiejętności z zakresu: rozpoznawania stanu zagrożenia życia i zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa sobie i poszkodowanemu, zasad udzielania pierwszej pomocy (w tym resuscytacji krążeniowo-oddechowej), udzielania pomocy w przypadku m.in. złamań, krwotoków, oparzeń.
Zajęcia mają charakter warsztatowy i są prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu dydaktycznego. Program "Ratujemy i Uczymy Ratować" zakończy się uroczystym wręczeniem certyfikatów potwierdzających udział uczniów w szkoleniu. Certyfikaty zostaną oficjalnie przekazane podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który odbędzie się 26 stycznia 2025 roku.
Igrzyska Szachowe w Nowym Tomyślu
W dniach 11-12 grudnia 2024 roku w Nowym Tomyślu odbyły się Igrzyska Dzieci oraz Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Szachach, które przyciągnęły młodych pasjonatów tej królewskiej gry. W turnieju wzięło udział kilkadziesiąt drużyn reprezentujących szkoły podstawowe z Wielkopolski, a rywalizacja toczyła się na wysokim poziomie zarówno pod względem strategicznym, jak i sportowym. Zawody rozpoczęły się uroczystym otwarciem, podczas którego organizatorzy przypomnieli o wartościach, jakie niesie ze sobą szachowa rywalizacja – cierpliwości, logice i szacunku dla przeciwnika. Partie rozgrywano w systemie szwajcarskim, co pozwoliło każdej drużynie zmierzyć się z różnorodnymi przeciwnikami. Emocji nie brakowało. Nasi młodzi szachiści wykazali się dużym zaangażowaniem i walecznością, stawiając czoła bardziej doświadczonym przeciwnikom. Było to dla nich niezwykle cenne doświadczenie, które z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Uczniowie z Piasków mogą być dumni z reprezentowania swojej szkoły na tak prestiżowym turnieju.
W grupie młodszej zagrali: Maja Konopka, Adam Dymarczyk, Stefan Jakuszek, Kacper Biniasz oraz Mikołaj Andrzejczak. Natomiast w grupie starszej naszą szkołę reprezentowali: Sandra Biniasz, Bartłomiej Dolatowski, Piotr Dymarczyk, Cezary Twardy i Wojciech Matyla. Zdobyte doświadczenia, a także pozytywna energia z pewnością zainspirują ich do dalszego rozwijania szachowych umiejętności. Igrzyska w Nowym Tomyślu to nie tylko okazja do rywalizacji, ale także wspaniałe święto szachów, które integruje młodzież i promuje tę dyscyplinę sportu wśród młodych pokoleń.
Podsumowanie akcji „Mikołaje 2024”
Nasza szkoła zakończyła udział w projekcie „Mikołaje 2024", którego celem było wsparcie dzieci z rodzin w trudnej sytuacji życiowej oraz osób starszych i niepełnosprawnych z naszej gminy.
W ramach zbiórki zebrano między innymi: nowe zabawki, gry edukacyjne, książki, przybory szkolne, słodycze, artykuły żywnościowe (konserwy, makarony, kasze), środki czystości (mydła, detergenty, papier toaletowy), ręczniki i inne praktyczne rzeczy.
Zebrane dary zostały przekazane do PCPR w Gostyniu, gdzie będą segregowane i pakowane, a następnie trafią do Ośrodka Pomocy Społecznej, który zajmie się ich dystrybucją.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przeprowadzenie akcji.
Dyskoteka andrzejkowa
28.11 wszyscy uczniowie naszej szkoły bawili się na dyskotekach zorganizowanych przez mały i duży samorząd uczniowski. Uczniowie klas 1-3 bawili się w CKiB. Na początku dzieci dowiedziały się, skąd wzięła się tradycja andrzejkowa, następnie były zagadki - a za dobrą odpowiedź słodki upominek. Uczennice z wolontariatu zadbały o przygotowanie wyjątkowych wróżb andrzejkowych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wśród atrakcji znalazły się serca z imionami, które pozwalały uczestnikom poznać imię przyszłej sympatii, oraz wróżba dotycząca przyszłego zawodu, która wywoływała wiele uśmiechów i dyskusji na temat marzeń i planów na przyszłość. Nie zabrakło również tradycyjnej wróżby z butami, która przyciągnęła zarówno młodszych, jak i starszych uczniów, tworząc atmosferę zabawy i rywalizacji. Dla tych, którzy chcieli uwiecznić wspomnienia z tego wyjątkowego wieczoru, dostępna była fotobudka, gdzie można było zrobić pamiątkowe zdjęcia z zabawnymi akcesoriami.
Uczniowie klas IV-VIII spędzili popołudniowe w szkole, biorąc udział w zorganizowanej dyskotece. Muzyka została dobrana tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. W przerwach między tańcami uczniowie mieli okazję odpocząć przy przekąskach i napojach. Z całego serca dziękujemy zaprzyjaźnionym osobom, dzięki których uprzejmości mogliśmy zorganizować specjalny sklepik na tę okazję. Ich zaangażowanie i wsparcie sprawiły, że zakupy stały się dodatkową atrakcją, która wzbogaciła całe wydarzenie. Doceniamy każdy gest życzliwości i pomocy, które przyczyniły się do stworzenia niezapomnianej atmosfery. W trakcie dyskoteki panował nastrój pełen radości, a wspólna zabawa sprzyjała integracji i budowaniu relacji wśród uczniów.
Konkurs plastyczny „Oszczędzam w SKO, bo marzę o…"
Większą przyjemność od posiadania pieniędzy, stanowi ich wydawanie, zwłaszcza wtedy, gdy za ich przyczyną możemy spełniać nasze marzenia. Realizacja tych małych i większych marzeń często jest właściwym celem oszczędzania. Łatwiej jest przecież gromadzić fundusze, kiedy zbieramy na konkretnie obrany cel.
O czym marzą uczniowie naszej szkoły, na jakie cele chcieliby przeznaczyć zbierane w SKO pieniądze? Przekonaliśmy się o tym dzięki organizowanemu w grudniu konkursowi plastycznemu „Oszczędzam w SKO, bo marzę o..." Uczestnicy konkursu, a było ich 38, w formie pracy plastycznej, przy wykorzystaniu różnych technik, uchylili rąbka tajemnicy o marzeniach, jakie chcieliby zrealizować z wykorzystaniem zaoszczędzonych pieniędzy.
W dniu 6 grudnia komisja dokonała oceny prac konkursowych i wyłoniła zwycięzców.
I miejsce – Nikola Skowrońska – kl. I a
II miejsce - Wojciech Swat – kl. II a
III miejsce – Michalina Walczewska - kl. II c
Wyróżnienia otrzymali: Tomasz Naskręt – kl. III c, Zofia Zbiorczyk – kl. II a oraz Nadia Nawrot – kl. I c.
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali słodki upominek oraz skarbonki, natomiast zwycięzcy nagrody rzeczowe oraz pamiątkowe dyplomy.
Nagrody wręczyła pani wicedyrektor, Anna Gałczyńska.
Gratulujemy zwycięzcom!
Konkursowe prace mogliśmy oglądać na wystawie prac, na szkolnym korytarzu.
„Dzwoni dzwonkiem dzyń, dzyń, dzyń…”
6 grudnia w naszej szkole, dzięki zaangażowaniu Rady Rodziców, poczuliśmy prawdziwą magię świąt. Spacerujący po szkole Mikołaje wraz ze Śnieżynkami wprowadzili wszystkich w wyjątkowy, świąteczny nastrój. Z tej okazji uczniowie, nauczyciele i pracownicy przybyli do szkoły w czerwonych czapkach, mikołajkowych strojach oraz innych świątecznych akcesoriach, takich jak okulary czy opaski.
Najmłodsi uczniowie zostali obdarowani słodkościami, które przyniosły Śnieżynki i Święty Mikołaj w tradycyjnym stroju biskupa. Starsi uczniowie, by zasłużyć na swoje słodkie upominki, musieli wykonać specjalne mikołajkowe zadania. Atmosfera była przepełniona radością i uśmiechem, które towarzyszyły wszystkim przez cały dzień.
Mikołajki stały się również okazją do wsparcia potrzebujących. W ramach współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyniu zorganizowaliśmy charytatywną zbiórkę.
Z całego serca dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w naszą akcję!
Dziękujemy uczniom i ich rodzinom za hojność, empatię i ogromne zaangażowanie. Wasze „wielkie serca" są dowodem na to, że razem możemy czynić dobro. To dzięki Wam w te święta wiele osób poczuje radość i wsparcie, których tak bardzo potrzebują. Jesteście prawdziwym przykładem, że magia świąt to przede wszystkim dzielenie się dobrem z innymi. ❤️
VI Szkolny Turniej Szachowy – sukces młodych mistrzów strategii
26 listopada 2024 roku nasza szkoła zorganizowała VI edycję Szkolnego Turnieju Szachowego. Wydarzenie zgromadziło około 30 uczniów, rywalizujących w trzech kategoriach wiekowych. Turniej był doskonałą okazją do zaprezentowania swoich umiejętności strategicznego myślenia, planowania i cierpliwości. Okazuje się, że gra w szachy to nie tylko forma rozrywki, ale także doskonałe narzędzie edukacyjne. Szachy rozwijają logiczne i krytyczne myślenie, uczą cierpliwości oraz umiejętności podejmowania decyzji. Dzieci grające w szachy często lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, a także osiągają wyższe wyniki w nauce. Co więcej, turnieje szachowe wzmacniają ducha rywalizacji i uczą, jak radzić sobie zarówno ze zwycięstwami, jak i porażkami.
A oto zwycięzcy poszczególnych kategorii:
Klasy 1-3:
1. Wojtek Swat (2a)
2. Filip Nowak (2b)
3. Mikołaj Zalewski (2b)
Klasy 4-6:
1. Adam Dymarczyk (5a)
2. Stefan Jakuszek (5a)
3. Kacper Biniasz (6b)
Klasy 7-8:
1. Bartłomiej Dolatowski (8b)
2. Piotr Dymarczyk (8b)
3. Cezary Twardy (7a)
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i zwycięzcom! Mamy nadzieję, że przyszłoroczny turniej będzie równie emocjonujący i pełen szachowych sukcesów.