Artykuły
MAŁO ZNANE A JUŻ LUBIANE
Czukbol – sport inny niż wszystkie
Czukbol to gra zespołowa rozgrywana przy użyciu piłki oraz specjalnych bramek. W odróżnieniu od większości sportów drużynowych Czukbol jest grą bezkontaktową : przechwytywanie podań, blokowanie rzutów czy ograniczenie toru ruchu innego zawodnika jest zabronione. Czukbol dla wielu uczniów naszej szkoły stał się prawdziwą pasją i wielką przygodą sportową. Zajęcia z tej dyscypliny cieszą się wśród uczniów dużym zainteresowaniem.
Scenariusz zajęć :
Temat: Doskonalenie podań półgórnych i chwytów oburącz.
Klasa III gimnazjum
Liczba uczniów 14, miejsce hala sportowa.
Zadania :
-Kształtowanie koordynacji ruchowej, orientacji przestrzennej, sprawności specjalnej.
-Poruszenie się po boisku bez piłki, dokładne podania i chwyty piłki.
-Przypomnienie podstawowych przepisów gry w Czukbolu.
-Współdziałanie w zespole, świadome uczestnictwo w doskonalaniu swoich umiejętności.
I cz. Wstępna.
- Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Podanie zadań lekcji
- Zabawa ożywiająca – berek w parach.
- Ćwiczenia kształtujące z piłkami.
- Ćwiczenia w dwójkach frontalnie :
II cz. Główna
– podania półgórne i chwyty oburęczne.
– jw. bieg w miejscu.
– jw. jeden z ćwiczących porusz się do przodu, drugi w tył.
- Ustawienie w rzędach naprzeciwko siebie, podanie półgórne do przeciwnego rzędu ze zmianą miejsca:
– na koniec własnego rzędu.
– Na koniec przeciwnego rzędu.
– Po przekątnej
- Ustawienie na obwodzie koła – podania po cięciwie koła, zmiana miejsca za piłką ( utrudnienie wprowadzenie drugiej piłki)
- Gra w Czukbola.
- Ćwiczenia oddechowe.
- Podsumowanie i omówienie lekcji.
- Zadanie główne;
III cz. Końcowa
RAGBY TAG
SPOSÓB NA DOBRĄ ZABAWĘ
Grupa: klasa I gimnazjum chłopcy 14 osób
Miejsce: hala sportowa
Czas zajęć : 45 minut
Temat: „RAGBY TAG” – sposób na dobrą zabawę
- Zapoznanie uczniów z przepisami nowej gry zespołowej „RAGBY TAG”,
- doskonalenie techniki gry.
- Zadanie dodatkowe;
- poprawa wydolności fizycznej,
- współpraca w zespole ,
- dbałość o bezpieczeństwo ,
- kształtowanie cech motorycznych
- Cele lekcji;
- Umiejętności:
- uczeń uczestniczy w grze zgodnie z zasadami
- Potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych
- kształtowanie szybkości zwinności orientacji w przestrzeni
- poznanie przepisów nowej gry
- znajomość podstawowych cech motorycznych
- współpraca w grupie
- stosowanie zasady fair play
b) motoryczność;
c) wiadomości;
d) wychowawcze;
Plan realizacji:
Część I wstępna: Organizacja grupy
- Zbiórka
- Zabawa bieżna
- Ćwiczenia kształtujące w marszu i truchcie ramion ,nóg, tułowia w różnych płaszczyznach
- Gra „do pięciu podań”
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw
- Zapoznanie uczniów z przepisami nowej gry
- Pokaz prawidłowego podania i chwytu piłki do ragby
- Ćwiczenia chwytów i podań w małych grupach-zabawa „dziadek”
- Gra szkolna
- Gra właściwa
- Ćwiczenia uspokajające
- Omówienie gry
- Odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania
- Wyróżnienie najlepszych graczy
- Wnioski do pracy na następnych zajęciach
- Pożegnanie
Część II główna
Część III końcowa
Opracował: Dariusz Dolata