XIX Turniej Karate w Zdunach
27.11.2021 roku odbył się XIX Turniej Karate Zduny Karate Cup 2021 o Puchar Burmistrza Zdun. Do rywalizacji stanęło 240 karateków z 27 klubów, którzy walczyli w ponad 400 konkurencjach. Dla karateków z Piasków nie był to pierwszy start w tym turnieju. Kolejny raz udział w nim przyniósł zwycięstwa i cenne medale. Nasi zawodnicy wrócili do domów z dorobkiem 5 złotych , 2 srebrnych i 4 brązowych krążków.
Złote medale wywalczyli:
Kata drużynowe: Sara Glinka, Tomasz Marcinkowski z kolegą Joshua Zavala
Kata 8-9 lat: Aleksandra Adamska
Kata Masters trener: Jarosław Adamski
Kata początkujący + 10 lat chłopcy: Tomasz Marcinkowski
Kata początkujący + 10 lat dziewczynki: Sara Glinka
Kumite Juniorek Open: Maria Jankowiak
Srebrne medale wywalczyli:
Kata drużynowe do 10 lat: Aleksandra Adamska z koleżankami Anią i Mią
Kumite Fantom: Aleksandra Adamska
Brązowe medale zdobyli:
Kata drużynowe dziewcząt do 11-13 lat: Natasza Adamska, Sara Glinka z koleżanką Martą
Kata drużynowe chłopców 11-13 lat: Tomek Marcinkowski z kolegami Joshua i Oskarem
Kata drużynowe 14-17 lat: Maria Jankowiak, Magdalena Małecka i Jagoda Mazurek
Kata indywidualne juniorek: Maria Jankowiak
Sukces w Prudniku
20 listopada młode karateczki z działającego przy naszej szkole UKS Shodan Piaski walczyły w Prudniku w Międzynarodowym Turnieju o Puchar Gór Opawskich. Dziewczęta zaprezentowały waleczną postawę i nie dały szans przeciwniczkom, a Ola Adamska tryumfowała aż w 4 konkurencjach. Odniesione zwycięstwa dały zawodniczkom wiele radości i powodów do dumy.
Kata 8 lat dziewcząt: 1 miejsce Aleksandra Adamska.
Kata 9 lat dziewcząt: 1 miejsce Aleksandra Adamska.
Kata 11 lat dziewcząt: 3 miejsce Natasza Adamska.
Kata drużynowe dziewcząt do 10 lat: 1 miejsce UKS Shodan - Aleksandra Adamska, Ania Choma, Mia Palmączyńska.
Kata drużynowe dziewcząt do 14 lat: 1 miejsce UKS SHODAN Piaski- Aleksandra Adamska, Natasza Adamska, Sara Glinka.
Kumite fantom do 8 lat: 3 miejsce Aleksandra Adamska.
Kumite fantom 11 lat: 3 miejsce Natasza Adamska.
Gmina Piaski dołączyła do projektu „Otwórz się na pomoc”
W ramach programu “Otwórz się na pomoc: Uzależnienie od alkoholu i internetu” proponujemy naszym mieszkańcom zapoznać się z zamieszczonym w jego ramach materiałem przygotowanym przez Polska Press Grupa we współpracy z terapeutką i psychologiem – Mają Pisarek.
Projekt ten ma za zadanie pomóc zmierzyć się z szeroko rozumianych zagrożeniami, jakie niesie internet oraz uzależnienie od alkoholu. Młode osoby nie tylko w łatwy sposób uzależniają się od komputera, ale także bardzo często doświadczają w świecie wirtualnym takich zjawisk jak hejt czy przemoc słowna. Często uzależnienie od internetu powoduje poważne problemy psychiczne i ma wpływ na życie całych rodzin, zwłaszcza w tak trudnym okresie, jak czas lockdownu, zamknięcia w domu.
Z kolei w kwestii uzależnień należy zaznaczyć, iż mimo, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem alkohol jest środkiem dostępnym dla osób, które ukończyły 18 rok życia, statystyki wskazują, że coraz młodsi sięgają po napoje alkoholowe. Obniżył się wiek inicjacji alkoholowej, zagościł on na dobre w naszym społecznym życiu. Rodzi się jednak pytanie: czy wszyscy jego użytkownicy zdają sobie sprawę z zagrożeń jakie ze sobą niesie?
Podsumowując - specjaliści wskazują, że pandemia COVID-19 w istotny sposób zwiększy obciążenie zdrowotne i społeczne związane z uzależnieniami.
Na program “Otwórz się na pomoc: Uzależnienie od alkoholu i internetu” składają się dwie części:
Idoc – to interaktywny film, skierowany głównie do starszej młodzieży, poświęcony uzależnieniu od alkoholu.
Zadaniem widza jest pokierowanie w nim losem nastolatka wkraczającego pełnoletniość, mierzącego się z własnymi słabościami oraz rodzinnym problemem alkoholowym.
Jeśli będziesz użytkownikiem projektu, w trakcie oglądania filmu, który skonstruowany jest jak gra komputerowa, dokonujesz szeregu wyborów, a podjęte przez ciebie decyzje wpłyną na dalszy ciąg zdarzeń. Możesz sprawdzić czy nie skierują one bohatera w kierunku nałogu i jakie powinny być, aby jego losy potoczyły się w dobrą stronę. To co się będzie działo zależy od twojego sposobu myślenia. Dowiedz się czy jest właściwe. Możesz je skorygować.
„Posłuchaj historii” – druga część projektu skierowana jest do rodziców, to miejsce wymiany doświadczeń. Dorośli opowiadają o swoich przeżyciach, o tym jak wygląda z ich strony borykanie się z problemem alkoholowych nastolatków, co czują, kiedy widzą, że dziecko postępuje niewłaściwie i tracą nad nim kontrolę.
To materiał do refleksji nad sposobem podejścia do wychowania i rozwiązywania problemów rodzinnych i społecznych.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałem, przemyśleń oraz korzystania z pomocy dostępnej w Punkcie Informacyjno – Konsultacyjnym w Piaskach (tel. 65 529 54 41)
Uczniowie klasy 2c na spotkaniu z pisarką Joanną Krzyżanek
25 listopada gościliśmy w naszej szkole pisarkę Joannę Krzyżanek, autorkę bajek, wierszy i opowiadań dla dzieci – książek, które uczą i bawią.
Autorka z niezwykłą umiejętnością nawiązała kontakt z młodymi słuchaczami. Barwne opowieści o swoich książkach wzbogacone prezentacją multimedialną połączyła z nauką i zabawami ruchowymi. W sposób lekki i zabawny opowiadała o książeczkach pachnących truskawką, cytryną i czekoladą. Przedstawiła dzieciom Lamelię Szczęśliwą – miłośniczkę gramatyki, ortografii i zdrowej kuchni. Opowiadała o swoim dzieciństwie, pierwszej napisanej książce, babci Cecylii, która wspaniale gotowała i której przepisy opublikowała w opowieściach o Cecylce Knedelek. W drugiej części zajęć odbyły się warsztaty plastyczne, uczniowie wysłuchali fragmentów książki "Kotki Dorotki", a na koniec zadawali pytania mniej i bardziej osobiste.
To było wspaniałe i magiczne spotkanie. Dziękujemy!
Joanna Krzyżanek jest miłośniczką liter i gałgankowych lalek. Pisze bajki, opowieści i wiersze. Prowadzi warsztaty literackie, teatralne, plastyczne oraz kulinarne. Podczas zajęć opowiada o książkach i zawartych w nich historiach, maluje słonia w kratkę i piecze muffinki. Jest właścicielką komody z kolorowymi gałgankami, czterech cytrynowych drzewek i głowy pełnej tajemniczych pomysłów. Jeździ na rowerze, obserwuje wszystko, co skacze, pełza, biega i podskakuje. Lubi jeść rogaliki z różaną konfiturą, siedzieć w kawiarence, puszczać bańki mydlane, zbierać kamyki i podróżować pociągiem. Nie lubi komarów, stłuczonego szkła i drzwi z nowoczesnymi klamkami. Marzy o lusterku z metalową nóżką i ogrodzie z kamiennymi krukami. Ma czarne włosy przypominające druciki i niebieskie oczy, a we włosy wpina pomarańczową spinkę.
Dzień praw dziecka w klasach 1-3
20 listopada to rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. W tym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. W wielu krajach właśnie w listopadzie dzieci realizują różne inicjatywy po to, aby ich głos był słyszany przez dorosłych, polityków i media. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka uczniowie klas 1-3 naszej szkoły świętowali wcześniej, bo już w piątek19 listopada. Tego dnia uczniowie przyszli do szkoły ubrani na niebiesko. Kolor niebieski to symbol solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane. Uczniowie zapoznali się z podstawowymi prawami dzieci zawartymi w Konwencji. Następnie wykonali plakaty informujące o ich prawach.
Opowieści o niepodległości
Narodowe Święto Niepodległości to święto państwowe. Obchodzimy je każdego roku 11 listopada, by upamiętnić odzyskanie przez Polskę niepodległości. To dla nas, Polaków, dzień szczególny. Zawsze przywołuje pamięć o tych, którzy poświęcili swe życie, walcząc o Ojczyznę. Nie pozwala też zapomnieć o 123 latach niewoli, kiedy naród polski z całych sił próbował walczyć o wolność i niepodległość.
8 listopada w klasach trzecich odbyły się lekcje historii, których celem było zapoznanie uczniów ze zbliżającym się świętem narodowym. Dzieci dowiedziały się o rozbiorach Polski, życiu codziennym pod zaborami, o walce o niepodległość. Zaciekawione słuchały, jak wyglądała nauka w szkole, kiedy to zakazano uczniom mówić po polsku i organizowano tajne nauczanie. Trzecioklasiści zapoznali się z ciekawostkami dotyczącymi życia bohatera narodowego - Józefa Piłsudskiego, który był twórcą Legionów Polskich, lubił układać pasjanse, grać w szachy, pić bardzo słodką herbatę, miał psa o imieniu Pies i nosił długie, sumiaste wąsy.
Kreatywne zajęcia o niepodległości zorganizowano też w bibliotece szkolnej. Skoro po 123 latach Polska odzyskała niepodległość i jej kontury pojawiły się na mapach Europy, to zajęcia rozpoczynały się od narysowania przez uczniów kształtu naszego kraju. Uczestnicy spotkań przystąpili do testu na uważność. Następnie sprawdzili swą wiedzę, odpowiadając na pytania dotyczące Polski. Wspólnie zastanawiali się też, jak być patriotą na co dzień.
Dzień Drzewa
10 października w klasach I-III obchodziliśmy Dzień Drzewa. Uczniowie obejrzeli prezentację, która uświadomiła im rolę drzew. Dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody. Każda klasa wykonała piękne prace plastyczne, które miały odzwierciedlać główne przesłanie tego święta, a mianowicie szerzenie wśród dzieci świadomości ekologicznej.
Październik miesiącem dobroci dla zwierząt
4 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt, a jego celem było uświadomienie dzieciom, że zwierzęta, które z nami mieszkają i które są obok nas, również mają swoje prawa. Dzieci poznały różne ciekawostki na ich temat. Dowiedziały się też, że zwierzęta czują jak ludzie i nie są zabawką, którą można wyrzucić. Otrzymały cenne wskazówki dotyczące opieki nad nimi. Uczniowie chętnie włączyli się w akcję zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska. Kilka uczennic naszej szkoły wzięło udział w konkursie plastycznym organizowanym przez GOK Hutnik w Gostyniu pt. „Dzieciaki kochają zwierzaki”. W ramach podsumowania działań ekologicznych każda z klas otrzymała medal przyjaciela zwierząt.